Welkom gast ( Inloggen | Registreer )

PC's en reparaties Ubels Computer Service, eigenaar van Trefpunt! Levering en service aan huis!
Grunnbouk!, Social Media voor Groningen! Meld je aan en doe mee! Gezellig!
Nieuwsbin Groningen - Alle headlines van Groningen! Tablet webapp (ook voor browser)
MyArcade Gaming - Al bijna 4000 games, net als op Trefpunt

Reply to this topicStart new topic
> Het noodweer van 17 juli 2004, Beleef het nog een keer ;)
Meteo de Marne
post Apr 3 2006, 09:54 PM
Gepost op: #1

Veel Online
Group Icon

Groep: De Marne
Gebruikers nr.: 377

Arcade Punten: 657.100
Gemeente: De Marne
Leeftijdsgroep: Niet opgegeven

Op zaterdag 17 juli 2004 werd Nederland getroffen door hevig onweer, regen, hagel en windstoten. De dag is de weergeschiedenis ingegaan en zal door velen niet snel vergeten worden.

Nu denk u vast, wat was er die dag allemaal aan de hand?

Nederland raakte bekend met een zogenaamde rolwolk, een zeer dreigende 'rollende' wolk die met grote snelheid komt opdoemen. Deze wolken komen alleen voor bij actieve (onweers)buien.

Onderstaand probeer ik middels wat radarbeelden, satellietfoto's en foto's uit heel Nederland iedereen nogmaals de dag te laten herleven.

De dag begon zonnig net als de dagen ervoor en het warmde al snel op, lokaal werd de 30 graden gehaald. Wat vooral opvallend was, was de broeierige warmte wat al voor velen een waarschuwing was dat het wel eens slecht weeer kon gaan worden. Al vroeg in de morgen waren de onweersvoorboden al te zien (Altocumulus Floccus).

Afbeelding

Er zouden die dag onheilsspellende luchten aan de horizon verschijnen. Rond 15.00 u dienden de eerste ijskappen zich in het westen en zuidwesten van het land aan. De diverse satelliet opnamen laten duidelijk zien hoe hoog de toppen van de buien wel niet komen. Sommige toppen bereikten een hoogte van 43.000 voet (14 km) en dat is voor Nederlandse begrippen gigantisch. De temperatuur bovenin de buien bedroeg -60 graden Celcius (terwijl het aan de grond +28 graden was).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de radarbeelden was de buienlijn duidelijk zichtbaar, vooral de bui die in de loop van de dag ten oosten van de Veluwe ontstond heeft in het noorden het meeste indruk gemaakt. In dat complex kwamen windstoten, stortregens, veel onweer en hagel voor. De bui werd vooraf gegaan door een fameuse rolwolk. Een rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt in aanraking komt met veel warmer lucht aan het aardoppervlak. In de lucht kan dan een wolkenrol onstaan die er zeer onheilspellend uitziet.

De gevolgen weet iedereen en het was 1 van de weinige dagen dat half Nederland even in de lucht stond te kijken naar het aanstormende geweld. Onderstaand een overzicht met eerst de radarbeelden van die dag.

Afbeelding
Radarbeeld 18.00 u

Afbeelding
Radarbeeld 19.00 u, door afscherming (zware neerslag rond de radar van zowel De Bilt als Den Helder lijkt de intensiteit af te nemen, maar niets leek minder waar

Afbeelding
Radarbeeld 21.00 u, het neerslaggebied ligt nu over ons heen

Afbeelding
Buien naderen de westkust. De golfstructuur is in diverse lagen in de bui zichtbaar; foto: Peter de Vries, Kudelstaart

Afbeelding
Foto: Peter de Vries, Kudelstaart

En dan de rolwolk!

Afbeelding
Foto: Peter de Vries, Kudelstaart

Afbeelding
Foto: Martijn Lammerts, Utrecht

Afbeelding
Mammatus bewolking... waar zou die naam toch vandaan komen?? Foto: Marcel de Kroon, Tilburg

Afbeelding
Als je net het antwoord niet wist hier nog en nog meer Mammatus van die dag; foto: Jan Koenegras, Apeldoorn

Afbeelding
Foto: R. Lacrois, Tolbert

Afbeelding
Foto: Niels Boelens, Erica

Afbeelding
Foto: Hans Berends, Voorst

Afbeelding
Foto: Gea Meertens, Beilen

En 1 van de allermooiste foto's die dag gemaakt.
Afbeelding
Foto: Johan Kerstholt, Enschede

Wat deed jij 17 juli 2004??

Groeten Sander

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Chris Ubels
post Apr 3 2006, 11:45 PM
Gepost op: #2

Altijd Online
Group Icon

Groep: Admin
Gebruikers nr.: 1

Arcade Punten: 360.319
Gemeente: Menterwolde
Leeftijdsgroep: 16 jaar en ouder

Daar wordt je net als toen toch even weer stil van!

Wat kan de natuur ons nietige mensen toch in de greep houden op een dag als deze. Mensen beginnen zacht te praten en laten zich inpalmen door de spannende druk die ons zijn omringt. Iedereen is gelijk op zo'n dag... gelijk in niets....

De dag erna komt langzamerhand de arrogantie terug. De arrogantie dat we alles kunnen besturen...

Kijkend naar deze beelden verdwijnt dat weer even...

Wat deed ik op die dag? Ik weet alleen nog dat ik naar boven keek... de rest was daardoor niet meer belangrijk en is daardoor niet in mijn geheugen opgeslagen...

--------------------

Email: c.ubels@trefpuntgroningen.nl
Twitter: Twitterpage ChrisUbels
Hyves: Hyves page Chris Ubels
Facebook: Facebook Chris Ubels
Wieowie: WieOWie Chris Ubels

Ubels Computer Service:
Tel. 06-17012745

+Quote Post
Meteo de Marne
post Apr 4 2006, 08:09 PM
Gepost op: #3

Veel Online
Group Icon

Groep: De Marne
Gebruikers nr.: 377

Arcade Punten: 657.100
Gemeente: De Marne

QUOTE(Chris Ubels @ Apr 4 2006, 12:45 AM)
Daar wordt je net als toen toch even weer stil van!

Wat kan de natuur ons nietige mensen toch in de greep houden op een dag als deze. Mensen beginnen zacht te praten en laten zich inpalmen door de spannende druk die ons zijn omringt. Iedereen is gelijk op zo'n dag... gelijk in niets....

De dag erna komt langzamerhand de arrogantie terug. De arrogantie dat we alles kunnen besturen...

*

Ja inderdaad.. ik bekijk de foto's nog geregeld en zo als deze indrukwekkende luchten heb ik er nog niet veel gezien. Voor de 1 gelukkig, voor de ander (net als mij) soms wel balen tongue.gif

Maar goed, de mens onderschat te vaak de kracht van de natuur en wil zich er niet zo graag aan overgeven, terwijl het soms beter is om het gewoon te laten gebeuren...

Groeten Sander
+Quote Post
Anita
post Apr 8 2006, 04:10 PM
Gepost op: #4

Altijd Online
Group Icon

Groep: Menterwolde
Van: Zuidbroek
Gebruikers nr.: 55

Arcade Punten: 232.019
Gemeente: Menterwolde

Echt wat een SUPER foto`s!!! helemaal mooi!! super gedaan zo good.gif

Greetz

--------------------
Afbeelding
+Quote Post
Jong van Hoak
post Apr 9 2006, 01:01 AM
Gepost op: #5

Ongeregistreerd

okeee ik zal ook ff meedoen met de foto,s.

Afbeelding

Voor een filmpje klik hier
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) is/zijn dit onderwerp aan het lezen (1 gasten en 0 anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

- Lo-Fi Versie De tijd is nu: 6th August 2020 - 10:45 AM