Welkom gast ( Inloggen | Registreer )
![]() ![]() |
| TJ |
Jul 25 2010, 12:34 AM
Gepost op:
|
![]() Gemeente Reporter ![]() Groep: Verslaggever Berichten: 9.237 Geregistreerd op: 6-June 06 Van: In een huisje... Gebruikers nr.: 669 Arcade Punten: 865.130 Gemeente: Veendam Leeftijdsgroep: 16 jaar en ouder ReputatieOnline: Populair (20 pts) ![]() |
Bij de Loveparade in Duisburg zijn zeker achttien doden gevallen.
Tijdens het dancefeest in de Duitse stad brak zaterdagmiddag massale paniek uit in een tunnel die van het station naar de hoofdingang van het festivalterrein leidt. Gewonden Naast de achttien dodelijke slachtoffers zijn in het gedrang zeker honderd festivalgangers gewond geraakt, onder wie ruim 40 zwaargewonden. De Loveparade lijkt overvallen door de massale belangstelling voor het festival. Volgens de politie waren er 1,4 miljoen mensen afgereisd naar Duisburg voor het dancefeest, bijna drie keer zoveel als de capaciteit van het festivalterrein. Onder hen waren ook veel Nederlanders, omdat Duisberg dichtbij de grens met Nederland ligt. Het is nog niet duidelijk of er Nederlanders onder de slachtoffers zijn. De Duitse politie heeft een noodnummer geopend voor bezorgde kennissen en familieleden: 0049-203/94000. Chaos De problemen ontstonden in de late namiddag, toen twee mensenstromen tegen elkaar ingingen: festivalgangers die het terrein wilden verlaten en anderen die net richting het oude rangeerstation trokken. Ter hoogte van de tunnel ontmoetten die elkaar. NOS-correspondent Margriet Brandsma: "Bezoekers probeerden de tunnel nog te vermijden door via het spoor te gaan, daarom werd ook het treinverkeer vanmiddag stilgelegd. Het lijkt erop dat de organisatie de situatie niet meer in de hand had." Ooggetuige Volgens ooggetuigen negeerde de politie in eerste instantie waarschuwingen van bezoekers dat het fout ging. De bezoekers wilden toch naar binnen en zochten alternatieve routes. Mensen zouden van de weg boven de tunnel over de railing zijn gedrukt. "Ik wilde dat mijn vriendin bleef lopen, want ik wist dat als je op de grond ligt, mensen op je trappen", vertelt een Duitse ooggetuige. "Ik verloor mijn schoen en toen hielp iemand me overeind. Ik heb geroepen: 'Ga terug allemaal! Er zijn mensen aan het doodgaan!'" "We hebben gezien hoe mensen geplet werden in de massa", zegt een Nederlandse ooggetuige. "Ik heb zeker tien mensen afgedekt gezien en tig anderen werden gereanimeerd." Veel mensen wisten in eerste instantie niet wat er gebeurde, want mobiele telefoons hadden geen bereik meer doordat de mobiele netwerken overbelast waren. Veiligheidsoverwegingen Uit veiligheidsoverwegingen werd het feest niet abrupt stopgezet maar liet de organisatie de Loveparade rustig uitdoven. De autoriteiten wilden namelijk dat het festivalterrein langzaam leegliep. De nooduitgangen van het terrein werden geopend om het mogelijk te maken dat de mensenmassa kon afvloeien. Degenen die nog op toegang stonden te wachten, zijn met luidsprekers opgeroepen naar huis te gaan. Tragedie De Duitse president Wulff heeft al met ontzetting gereageerd op de tragedie in Duisburg. Hij sprak zijn medeleven uit met de nabestaanden en zei dat de oorzaak van de ramp tot op de bodem moet worden uitgezocht. Vredesdemonstratie Het evenement trekt bezoekers aan van over de hele wereld. Er treden veel internationale top-dj's op, zoals de Nederlandse dj's Tiësto en Fedde le Grand. De parade begon in 1989 als een vredesdemonstratie, maar groeide uit tot een gigantisch openluchtfestival. De Loveparade van dit jaar is een van de grootste evenementen in het kader van Ruhr.2010: het Ruhrgebied is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa. -------------------- U kent dat wel, U heeft nieuws en eigenlijk wilt U dat delen!
Dat kan nu! Plaats in dit forum uw nieuws-item en deel het met heel Groningen! Als het nieuws belangrijk genoeg is verplaatsen we het naar de 'gewone' nieuws-secties. We laten hier een link achter zodat U het bericht altijd kunt terug vinden. |
| Edelweiss |
Jul 25 2010, 04:59 PM
Gepost op:
|
![]() Altijd Online ![]() Groep: Barkeeper Berichten: 3.499 Geregistreerd op: 20-February 08 Gebruikers nr.: 2.206 Arcade Punten: 1.264.533 Gemeente: Hoogezand-Sappemeer Leeftijdsgroep: 16 jaar en ouder ReputatieOnline: Populair (22 pts) ![]() |
Onder de negentien doden bij de Loveparade in Duisburg is ook een Nederlander. Het gaat om de 22-jarige Jan Willem van Helsdingen uit Zwolle.
-------------------- ![]() |
| dejolo |
Jul 25 2010, 10:37 PM
Gepost op:
|
![]() Altijd Online ![]() Groep: Barkeeper Berichten: 1.711 Geregistreerd op: 5-May 07 Van: Sappemeer Gebruikers nr.: 1.547 Arcade Punten: 134.241 Gemeente: Buiten provincie Groningen Leeftijdsgroep: 16 jaar en ouder ReputatieOnline: Populair (15 pts) ![]() |
vreselijk wat hier gebeurt is!
-------------------- |
![]() ![]() |
|
Lo-Fi Versie | De tijd is nu: 6th September 2010 - 10:30 PM |